Wendy Maring

Wendy Maring

Wendy Maring is een van de eigenaars van Factotum Media B.V.. Zij is verantwoordelijk voor de Marketing, Communications & Sales. Een team-worker in hart en nieren. Haar kennis en ervaring heeft ze opgedaan in verschillende branches zoals Detachering, Farma en E-Commerce.

Marketing voor makelaars : Merkconsistentie

Merkconsistentie is essentieel voor elke makelaar die merkherkenning wil opbouwen en vertrouwen wil kweken bij toekomstige klanten. Het betekent dat je de merkherkenning versterkt door herhaaldelijk berichten uit te sturen aan je doelgroep die jouw kernboodschap, visuele branding en andere merkelementen bevatten.

Een goede consistentie bereik je door in alle communicatie media en middelen hetzelfde taal- en kleurgebruik te hanteren en natuurlijk ook steeds dezelfde typografie en stijl. Saai, zeg je waarschijnlijk en daar heb je helemaal gelijk in (zie verderop in dit artikel). Maar wij mensen zijn nu eenmaal gewoontedieren; we hebben een vast ochtendritueel, doen de boodschappen op dezelfde dag of tijdstip en spreken steeds met dezelfde vrienden af.

Deze vaste patronen zijn er natuurlijk niet voor niets. Ze voelen vertrouwd aan. En dat is precies ook wat consistente communicatie doet. Het wekt vertrouwen op. Consistente communicatie draagt bij aan een positief imago en het bevordert je online vindbaarheid. Hoe consistenter je communicatie, hoe hoger de conversie.

Na verloop van tijd raken de vaste elementen die je gebruikt ‘ingebakken’ in de hoofden van jouw doelgroep. Hierdoor herkennen ze je merk direct en onthouden ze de boodschap beter.

Hoewel consistente communicatie hartstikke logisch klinkt blijkt consistentie toch vaak niet volledig doorgevoerd te zijn. Zeker wanneer communicatiemiddelen niet door de juiste personen ontwikkeld worden. Die power point presentatie bijvoorbeeld die even snel in elkaar geflanst moest worden of het word document waar een logo boven is geplakt. Redelijk onschuldige acties die nadelige effecten kunnen hebben.

Denk ook aan het taalgebruik op je website. Als dit formeel is en je benadert je klanten telefonisch en face-to-face informeel, dan is er snel inconsistentie in het hoofd van je klanten. Of wat denk je ervan als je huisstijl prominent gebruikt maakt van blauw maar je vervolgens in een knalgroene bedrijfsauto komt aanrijden?

Kritieke gebieden voor consistentie

Er zijn drie kritieke gebieden waarop merken consistent moeten zijn om klant-loyaliteit te stimuleren:

  1. Klantervaring – Het bieden van een consistente klantervaring bevordert het vertrouwen in jouw merk.

  2. Waarden – Ondersteun je woorden met daden.

  3. Merk-identiteitselementen – Dit zijn de visuele merkcomponenten die je merk herkenbaar maken en je helpen je te onderscheiden van de concurrentie.

Voordelen van merkconsistentie

Het meest voor de hand liggende voordeel hebben we al eerder genoemd, het is merkherkenning. Elke makelaar is er bij gebaat te streven naar onmiddellijke herkenbaarheid. Het helpt om een sterke associatie op te bouwen en onderscheid je merk van de concurrentie.

Een tweede voordeel is het vormgeven van merkperceptie. Wanneer je merkconsistentie bereikt hebt, is het gemakkelijker om de perceptie van je merk vorm te geven. Dit doe je door kernboodschappen te introduceren naast de consistente merkelementen.

Wanneer je merkconsistentie koppelt aan positieve emoties gaat je doelgroep die positieve emoties associëren met je merk. Doe je dit heel god dan worden deze emoties uiteindelijk opgeroepen met blootstelling aan een op zichzelf staand logo of jouw merknaam, ongeacht of de positieve emotie-oproepende berichten en afbeeldingen aanwezig zijn. Eenvoudig samengevat betekent het dat alleen al de blootstelling aan jouw merk ervoor kan zorgen dat mensen zich gelukkig voelen en dat gelukkige mensen eerder geneigd zijn iets te kopen. Vooral van een bedrijf dat ze vertrouwen.

Het opbouwen van loyaliteit en vertrouwen. Merkconsistentie leidt tot vertrouwen. Ze vertrouwen erop dat wanneer ze zich met jouw merk bezighouden ze een positieve ervaring zullen hebben. Denk aan Coca-Cola. Niemand vraagt zich af hoe de Coca-Cola zal smaken omdat merkconsistentie ervoor zorgt dat het overal ter wereld hetzelfde smaakt. De merkconsistentie gaat namelijk net zo goed over de klantervaring (= in dit voorbeeld het drinken van de Coca-Cola) als over de andere elementen.

Met merkconsistentie onderscheid je je kantoor van andere makelaars. In de huidige competitieve markt betekent merkconsistentie vaak het verschil tussen het in verkoop krijgen van een huis of het verliezen ervan aan de concurrent. Maak dus gebruik van merkconsistentie om keer op keer te communiceren wat jouw kantoor onderscheidt van de rest.

Voor merkconsistentie zorgen

Hoe zorgen ’s werelds meest herkenbare merken voor merkconsistentie en hoe behouden ze deze? Het kost tijd en best veel inzet, maar door een paar regels te volgen, blijf je op de goede weg.

  1. Wees voorzichtig met re-branding. Hoewel het idee van een re-branding opwindend lijkt, is het goed om rekening te houden met de impact op de merkconsistentie. Als je nog geen onderscheidende merkactiva hebt opgebouwd, is re-branding mogelijk zonder de welverdiende merkherkenning op te offeren.

 

Als jouw visuele elementen al onderscheidende troeven zijn met sterke merk associaties is het nog steeds mogelijk om te re-branden – maar doe dit met de nodige voorzichtigheid en alleen als het nodig is. Probeer enkele kernelementen van je oude identiteit te behouden om de overgang te vergemakkelijken.

2.    Als het saai wordt, dan doe je het goed. Vervelen je teamgenoten zich bij het kijken naar dezelfde visuele elementen, dezelfde lay-outs en dezelfde kleurenschema’s? Dan zit je op het juist spoor! Ze willen waarschijnlijk ‘opnieuw het wiel uitvinden’ maar juist op het moment dat dit gebeurt is het waarschijnlijk dat je merkherkenning creëert in de hoofden van jouw klanten. 

3.    Maak en gebruik een merkstijlgids. Er zijn talloze factoren die deel uitmaken van een merk, en het is een ontmodigende taak om ervoor te zorgen dat alle factoren consistent zijn. Maak een merkstijlgids om jouw merkelementen en merkregels te definiëren. Zo hou je iedereen, en ook al je uitingen makkelijker ‘on-brand’.

4.    Zorg ervoor dat de goedgekeurde meest up-to-date merk media en middelen toegankelijk zijn voor de collega’s die ermee werken. Een advertentie of briefsjabloon met het juiste lettertype, het juiste logo en de juiste kleuren draagt in hoge mate bij aan het waarborgen van merkconsistentie.

Commitment

In de marketing speelt consistentie dus een belangrijke rol. Consistentie is één van de overtuigingsprincipes van psycholoog Robert Cialdini. Hij koppelt de term consistentie aan commitment en speelt in op het feit dat mensen zich vaak vasthouden aan een eerste beslissing (= consistentie). Een beslissing om interesse te tonen in een bedrijf (commitment) is hier een voorbeeld van. Het afwijken van een eerder gemaakte keuze voelt vaak als verlies van tijd, geld en moeite en zal daarom minder vaak voorkomen.

Kijk eens kritisch naar je marketingcommunicatie media en middelen. Zie je er consistentie in? Of passen ze totaal niet bij elkaar? Past jouw huisstijl bij je tone-of-voice? Oh en als je ze aan wilt laten passen bel dan Thalitha of Francis bij Factotum Media via 0297 230 320 of mail info@factotum.nl